Jak w praktyce wygląda wsparcie mieszkańców poprzez uczestnictwo w Inicjatywie?
Uczestnicy Inicjatywy (miasta, gmina) otrzymują zestaw bezpłatnych kodów dla mieszkańców i pracowników samorządowych o jednostkowej wartości 23,70 zł na wykorzystanie narzędzi do ochrony danych osobowych i zabezpieczania finansów za pośrednictwem strony
www.chronpesel.pl
Dostęp do platformy umożliwia:
- otrzymywanie alertów 24/7 o próbie wyłudzenia kredytu wraz z instrukcją działania
- asystę prawną, czyli telefoniczną pomoc specjalistów, którzy instruują, co dokładnie należy zrobić w przypadku wyłudzenia
- dostęp do informacji o wypłacalności wybranej firmy (np. biuro podróży, pracodawca, frma remontowa)
- dopisanie dłużnika do Krajowego rejestru Długów BIG SA (np. dłużnicy alimentacyjjni)
Oferując mieszkańcom takie rozwiązanie Samorząd przyczynia się do spadku liczby wyłudzeń na skradzione dane i wzmacnia pozytywny wizerunek władz, dbających o bezpieczeństwo finansowe swoich mieszkańców.
Jak w praktyce wygląda wsparcie lokalnych przedsiębiorców poprzez uczestnictwo w Inicjatywie?
Uczestnicy Inicjatywy Samorząd na plus otrzymują zestaw kuponów dla lokalnych przedsiębiorców (1 kupon o wartości 50 zł dla 1 przedsiębiorcy) na darmowe sprawdzenia wiarygodności dowolnych firm na
www.sprawdzfirme.pl – platformie, która pobiera informacje gospodarcze z KRD BIG SA, KRS, giełd wierzytelności, VAT, CEiDG oraz innych baz danych.
Każdy uczestnik Inicjatywy ma także możliwość skorzystania z kompleksowego wsparcia ekspertów KRD BIG SA przy organizacji wspólnych szkoleń dla lokalnych przedsiębiorców. W ramach takich prelekcji, raz w roku oferujemy bezpłatne wystąpienie eksperta Krajowego Rejestru Długów z zakresu zarządzania firmowymi finansami. Dodatkowo kompleksowo pomagamy przy organizacji takich szkoleń, dostarczając komplet materiałów pomagających promować spotkanie (m.in. dedykowana strona internetowa, e-mailing, projekty graficzne, zaproszenia, ulotki, plakaty). Wspólnie z polskimi gminami zorganizowaliśmy tego typu szkolenia, o których można przeczytać
tutaj.
Dzięki tym rozwiązaniom pomagamy wdrożyć realne narzędzia, które ochronią przedsiębiorców przed utratą pieniędzy. Tym samym przyczyniamy się do polepszenia jakości funkcjonowania przedsiębiorstw na terenie samorządu i wpływamy na lepsze, wspólne relacje.
Jakie należności przekazują najczęściej Jednostki Samorządu Terytorialnego?
• od 1 stycznia 2019r. można przekazać roczną opłatę przekształceniową
• opłaty za wodę
• odprowadzenie ścieków
• dotyczące czynszów i innych opłat mieszkaniowych
• prace melioracyjne
• dotyczące zobowiązań wynikających z decyzji administracyjnych
• mandatów za zajęcie pasa drogowego, nieuiszczenia wymaganej opłaty parkingowej, zajęcia wydzielonego stanowiska postojowego
• opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu, opłaty z tytułu dzierżaw, opłaty adiacenckie,
renty planistyczne
• mandaty straży miejskie
• opłaty za umieszczanie reklam
• opłaty za usunięcie porzuconych pojazdów
• opłaty geodezyjne
• opłaty za wydanie kart wędkarskich, za nabycie nieruchomości, opłaty za dzienniki budowy
• opłaty za wyłączenie gruntu z produkcji rolnej
• opłaty środowiskowe
• fundusz alimentacyjny
• piecza zastępcza
Co dają informacje pobrane z KRD BIG SA?
Dostęp do informacji zawartych w raportach KRD BIG SA daje JST możliwość weryfikacji sytuacji finansowej swoich potencjalnych i aktualnych kontrahentów. Przetargi przy zamówieniach publicznych, wynajem lokali czy powierzchni reklamowych to sytuacje gdzie tego typu informację są niezbędne. Samorząd dzięki temu unika strat finansowych czy ryzyka niezakończonych inwestycji. Pobieranie informacji z rejestru to stały element codziennych procedur współpracujących z nami miast czy gmin.
Czy do KRD BIG SA można przekazać należności publicznoprawne, np. podatki?
Zgodnie z Ustawą z dnia 09 kwietnia 2010 roku o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (t.j. Dz. U. z 2014 poz. 1015 ze zm. - zwana dalej ustawą) można udostępnić informacje o wszelkich zobowiązaniach powstałych „w związku z określonym stosunkiem prawnym” (art. 14 i 15 ustawy) bądź też stwierdzonych tytułem wykonawczym (art. 16 ustawy). Ustawodawca nie ogranicza przy tym źródła powstania zobowiązań do stosunku prywatnoprawnego (jak umowa cywilnoprawna), tak więc na podstawie reguł wykładni językowej, jak i znaczenia pojęcia „stosunek prawny”, należy wnioskować, że udostępniane informacje będą obejmować także należności publicznoprawne, np. wynikające bezpośrednio z przepisu prawa, z orzeczenia sądu czy też z decyzji administracyjnej. W opinii Krajowego Rejestru Długów katalog informacji, które mogą zostać przekazane do biura informacji gospodarczej ograniczają jedynie przepisy innych ustaw wprowadzających szczególne rygory objęcia danych tajemnicą, a konkretnie tajemnicą skarbową. Tym samym obecne regulacje prawne nie przewidują możliwości przekazywania do biur informacji gospodarczej danych o wierzytelnościach wynikających z niektórych zobowiązań publicznoprawnych.
Zachęcamy, aby Państwo zabrali głos w naszej dyskusji.
Czy do KRD BIG SA można przekazać należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
Art. 6q ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stanowi, że do opłat
w sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami stosuje się przepisy ustawy Ordynacja podatkowa. Ustawodawca odwołał się więc do całej ustawy, przez co należy przyjąć, że do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się także rozdział VII ordynacji podatkowej, a mianowicie przepisy o tajemnicy skarbowej. Tym samym, z uwagi na zastrzeżenie zawarte w art. 6q KRD BIG S.A. nie widzi możliwości przekazywania informacji o zobowiązaniach o których mowa w art. 6h ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wynikających z opłat za gospodarowanie odpadami do biur informacji gospodarczych. W naszej opinii – i mamy nadzieję również Państwa – ustawodawca, chcąc chronić wszystkie podmioty na rynku, powinien rozpocząć prace nad zmianą Ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych z 2010 r. rozszerzając zakres wymiany informacji o zadłużeniu.
Kto może wnioskować o dostęp do sytemu KRD BIG SA w celu przekazywania dłużników alimentacyjnych lub z tytułu pieczy zastępczej?
Wnioskodawcą musi być gmina, jako organ właściwy wierzyciela. Wystarczy wypełnić wniosek, który może podpisać wójt, burmistrz, prezydent miasta lub inna osoba umocowana przez niego.